Opened in April 2008 Spain SPA brand grow 'koekseujeom. "I wear that more often four ...." Together with news of the school day 'Tomboy' bankruptcy hit the. Last April 'pouch' It has been a fall of three months. Established in 2006 as the owner of Tomboy of Ni to face financial difficulties after the death of the president failed to win in the end. Indigenous domestic apparel brands are swaying. Of a variety of reasons, but pawosyopeoin '2535 ladies apparel market (25 to 35 years old working women) 'This owes largely indigenous brands in style.Department stores primarily in the past, they were shopping online, pyeonjipsyop, SPA (Specialty store retailer of Private label Apparel · manufacturing, distribution, integration), brand, international brand by turning the eyes, etc., have not changed shopping patterns, indigenous brands are struggling to keep up with can. Fashion than the value preferences Shopping for college women in a game. Toured throughout the houses along the street together with matching accessories golraju hungry eating it, if tires have at the coffee break time. I do not buy something good. And the lack of money anyway, so why promote friendship, sharing your taste. However, girls '2535 'is different. Per person per frame shop style. As a result of the survey, but 30 people, most would prefer a practical shopping. The older he gets caught up in physical work and running short of time so instead of shopping, fast and accurate 'deuktem (They've got a decent item neologism) would prefer. And these brands and more fashionable products of Representatives of the value. ◆ brand name, style! "Appropriate dress, wear comfortable clothes when you just look. Fashion brands and styles than the first, let me correct. " Japanese company employees attending the five-year gimsena (29), who two years ago found his own style. Features, and a little house to live in the Dan're rather simple, semi-dress and pearls, accessories, suits him well.Came into perspective eoryeopdeon shopping easier. SPA brand or brands in fashion this matter to edit the item you want and even in shops. "The Spanish brand 'grow' and pyeonjipsyop a reasonable price, like a permanent burial. The value of a good national brand blouses 300000-400000 edit boulevard won but permanent stores or to shop you can buy masks 100,000 won, "he said. To work for a large domestic hongmo (32), who originally 'system' and 'Deco' was mania. What is good design and material of the Apostles had failed. But now it does not distinguish the brand. Not long ago, ivory, light blue jacket, skirt and match brands bought SPA. "The two, loads of places like Hongdae shop or department store clothing brands is second to SPA. Of the items you need to wear nice clothes when you buy side, "he said. This '2535 'career woman most of the' value shop 'plays. For a decent price for the product you want to be able to buy brands that are not concerned.Fashion marketing information company seoganghui PFIN team leader "is unlikely to find 20s-style. Has gone through trial and error style, fashion, due to the concept eliminates the need to pursue, "he said.
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| ECONOMY] |
| 토종 브랜드 ‘2535 언니들’ 취향 몰랐나 온라인·해외 명품 등 달라진 의류 쇼핑 … 해외 브랜드에 시장 55% 내주며 고전 |
“좀 더 자주 사 입을 걸….” 기자의 학창시절을 함께한 ‘톰보이’가 부도를 맞았다. 지난 4월 ‘쌈지’가 무너진 지 석 달 만이다. 톰보이는 2006년 창업주인 최형로 회장이 숨진 뒤 닥친 경영난을 결국 이겨내지 못했다. 최근 국내 토종 의류브랜드들이 흔들리고 있다. 이유는 다양하지만 의류시장의 파워쇼퍼인 ‘2535 언니들(25~35세 직장여성)’이 토종 브랜드를 외면한 탓이 크다. 과거 백화점에서 주로 쇼핑하던 이들이 온라인, 편집숍, SPA(Specialty store retailer of Private label Apparel·제조, 유통 일체화) 브랜드, 해외 명품 등으로 눈을 돌리면서, 달라진 쇼핑 패턴을 따라잡지 못한 토종 브랜드들이 고전하고 있다. 유행보다는 가치 선호 여대생들에게 쇼핑은 하나의 놀이다. 종일 명동거리를 누비며 서로 어울리는 액세서리를 골라주다가 배고프면 밥을 먹고, 지치면 커피숍에서 브레이크 타임을 갖는다. 꼭 뭔가 사지 않아도 좋다. 어차피 용돈은 부족하고, 취향을 나누며 친목도모를 했으니까. 그러나 ‘2535 언니들’은 다르다. 쇼핑 스타일은 사람마다 제각각. 하지만 30명에게 설문조사를 한 결과 대부분 실용 쇼핑을 선호했다. 나이가 들면서 체력은 달리고 직장에 얽매여 쇼핑할 시간이 부족하니 대신 빠르고 정확한 ‘득템(괜찮은 아이템을 얻었다는 뜻의 신조어)’을 선호하는 것. 또 이들은 브랜드나 유행보다 제품의 가치를 따진다. ◆ 브랜드보다 스타일! “어울리는 옷, 입었을 때 편한 옷이 딱 보여요. 브랜드나 유행보다 나한테 맞는 스타일을 첫째로 보죠.” 일본계 기업에 다니는 5년차 직장인 김세나(29) 씨는 2년 전쯤 자신의 스타일을 찾았다. 이목구비가 단아하고 살짝 살집이 있는 편이어서 심플한 세미 정장과 진주 액세서리가 잘 어울린다. 안목이 생기자 어렵던 쇼핑이 쉬워졌다. 브랜드나 유행에 휘둘리지 않고 SPA 브랜드나 편집숍에서 원하는 아이템을 고른다. 그는 “스페인 브랜드인 ‘자라’와 가격대가 합리적인 편집숍, 상설매장을 좋아한다. 괜찮은 국내 브랜드 블라우스 값이 30만~40만 원인데 가로수길 편집숍이나 상설매장에 가면 10만 원이면 살 수 있다”고 말했다. 국내 한 대기업에 근무하는 홍모(32) 씨는 원래 ‘시스템’과 ‘데코’ 마니아였다. 디자인과 소재가 좋아서 무엇을 사도 실패가 없었다. 하지만 지금은 브랜드를 가리지 않는다. 얼마 전 아이보리 스커트와 매치할 하늘색 재킷을 SPA 브랜드에서 샀다. 그는 “이대, 홍대 등지의 로드숍이나 SPA 브랜드도 백화점 옷에 뒤지지 않는다. 필요한 아이템 중 입었을 때 예쁜 옷을 사는 편”이라고 말했다. 이처럼 ‘2535’ 직장여성 대부분은 ‘가치 쇼핑’을 한다. 원하는 제품을 괜찮은 가격에 살 수 있다면 브랜드는 따지지 않는다. 패션정보업체인 PFIN 마케팅팀 서강희 팀장은 “20대는 스타일을 찾는 시기다. 시행착오를 거치고 나면 스타일 개념이 생겨 유행을 좇을 필요가 없어진다”고 말했다. (계속) |
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